Hav din research i orden, inden du køber ny seng

De fleste mennesker køber kun ny seng få gange i livet, og når det sker, så er det langt fra et impulskøb på en kedelig onsdag. Det kræver planlægning og god research, hvis man vil have det bedste til pengene. Du skal igennem en lang overvejelsesproces, inden du endelig tager tegnebogen frem – og sådan skal det være. Du sover cirka en tredje del af dit liv, og når du endelig ligger der, skulle det helst være en fornøjelse.

I det følgende får du en guide til elevationssenge. Desuden kan du læse om, hvorfor søvn er vigtigt for dig, hvilke myter om søvn, der er sande og falske og hvilken slags seng, du skal vælge, når din krop er bygget som den her. God sengejagt!

 

Den perfekte seng til din krop

Døjer du med ondt i ryggen? Eller i benene? Så er der stor sandsynlighed for, din seng ikke passer til dig. Alle kroppe er lige så forskellige som mennesker inden i, og alle har derfor vidt forskellige behov for, hvilken seng der passer til dem. En typisk fejl, folk begår, når de køber ny seng, er, at de køber nøjagtig samme madras, fordi de er mand og kone. Det betyder, at én af dem ikke ligger optimalt. Måske ingen af dem. Det siger næsten sig selv, at en mand på 180 centimeter og cirka 83 kilo, og en kvinde på 160 centimeter og 75 kilo ikke skal have to helt ens senge. Forholdet mellem højde og drøjde er vigtigt for, hvilken type madras, du skal have. Som hovedregel kan man sige, at hvis du er lille og rund, skal du have en madras, der er hårdere, end hvis du er slank og høj. I nogle tilfælde betyder det, at hvis man er mand og kone, så skal man måske købe seng to forskellige steder. Det er vigtigt, man afprøver sin seng, inden man køber den.

 

Rygsøjlen som måleredskab

Det vigtigste måleredskab i sengejagten er rygsøjlen. En tommelfingerregel man kan huske sig selv på, når man prøver senge i butikkerne er, at ens rygsøjle skal være fuldkommen parallel med sengesiden, når man ligger på siden. Samme regel gælder, når man ligger på ryggen. Man skal altså ikke kunne føre en hånd ind under lænden. Ens numse skal helst synke ned, mens madrassen og topmadrassen skal bule op i lænden, så den ikke hænger og svæver over madrassen. Hvis ikke, bruger man ubevidst muskelkræft på at holde lænden oppe – og så slapper man ikke ordentlig af.

Det er en god idé, at man tager sin partner, ven eller veninde med på indkøb, for man skal bruge en makker til at vurdere rygsøjlens position, når man afprøver senge. Han/ hun kan prøve at føre en hånd inden under lænden – underlaget under skal helt op og røre lænden. Så er den god.

 

Hvorfor skal jeg vælge en elevationsseng?

Flere og flere danskere vælger elevationssengen, når den gamle er slidt op. Og det kan der være rigtig mange grunde til. I dag tager mange computeren med i seng – enten for at ordne det sidste arbejde eller måske for at hygge med Netflix i sengen. Andre har vejrtrækningsproblemer og er derfor nødt til at sove siddende. Hvis du ammer, er det også smart med en elevationsseng, hvis du skal op med den lille om natten – så kan du blive under dynen. Nogen læser i sengen, og andre synes ganske enkelte, at det bare er lettere at komme ud af en elevationsseng om morgenen, når man lige kan køre den et stykke op.

Elevationssenge er de perfekte sengeEn elevationsseng er ikke nødvendigvis ret meget dyrere end en almindelig seng. Du kan få elevationssenge i de fleste prisklasser. I detailforhandlere
som Bilka kan du ind i mellem få elevationssenge til to personer ned til under 5000 kroner.

Samtidig kan du også få en elevationsseng af kvalitetsmærker Hästens til næsen 170.000 kroner – bare for en enkeltsmands. Selvfølgelig får man hvad man betaler for, og en rigtig sengeforhandlers senge har sandsynligvis været igennem diverse tests, inden de kommer ud i butikkerne.

 

Slå søvnmyterne ihjel

Det er noget vi alle gør, noget vi alle ved noget om eller tror vi ved noget om og læser en masse om. Og når det er sådan forholdene ser ud, så opstår der ofte en masse myter om, hvordan det egentlig forholder sig. Søvnmyter er der utallige af. Læs med neden for og lug ud i myterne.

 

  1. Det er ikke godt at falde i søvn til et tændt tv eller pc.

Den er god nok. God søvn er meget afhængig af ydre faktorer, og lys er én af dem. Lys fra fjernsynet eller computeren er altså med til at formindske produktionen af melatonin i kroppens søvnhormon. Selv om dine øjne er lukket, så stimuleres øjnene af lyset og sender signal til nethinden og videre til hypofusen, hvor melatonin-produktionen foregår. Både fjernsynskiggeri og surfing på internettet sætter også gang i hjernen.

 

  1. Det er usundt at sove for meget.

Falsk myte. Man sover, når man har brug for det. Kroppens behov for søvn regulerer sig selv. Man kan altså ikke sove ’for længe’ og dermed komme ud af sin døgnrytme. Man vågner som regel, når kroppen er udhvilet – og så gider de færreste at blive liggende i sengen og tvinge sig selv til mere søvn. Dog kan man lave en rytmeforskydning, så man lige pludselig sover rigtig meget i træk. For eksempel hvis man har været i byen fredag og lørdagen. Så sover man måske helt ud på eftermiddagen om søndagen. Men det er fordi, man er bagud med søvnen.

 

  1. En powernap midt på dagen hjælper på koncentrationen

Myten er sand. Udtrykket powernap er egentlig opfundet af en psykolog for at opmuntre unge piloter til at tage en lur under lange flyvninger. Det lød bedre og mindre gammeldags end ’lur’. Siden Edison opfandt den elektriske pære er vores biologiske døgnrytme blevet suspenderet. Vi sover altså en time til halvanden mindre end inden pæren blev opfundet. Og derfor er det naturligt, hvis man har behov for en powernap, inden man fortsætter sin dag.

 

Tricks til din madras

Med et par enkelte, sinple husmorråd kan din madras holde op til tre år længere, sammenlignet med hvis du ikke gør noget for at passe på den.

Et af de simple råd lyder, at du skal rulle dynen væk fra madrassen om natten, så madrassen kan få lov at tørre. Derudover er det en god idé at vende madrassen jævnligt, fordi madrassen begynder at bue ned det sted, hvor din krop vejer mest. Hvis du vender din madras bare et par gange i måneden, kommer du problemet til livs. Du skal også huske at vende din topmadras på samme måde. Et andet råd er at bruge en rullemadras og så vaske den en gang i mellem. Rullemadrassen skåner madrassen for sved, for sved indeholder syre, der nedbryder skum og latex, så madrassens polstring bliver ødelagt. Hver nat afgiver du omkring 2-5 dl sved. Rullemadrassen skal du vaske omkring seks gane om året og udskifte hvert trejde år cirka.

Vinga-Elevation

Desuden er det vigtigt, at du sørger for at din madras er ventileret – det vil sige, at madrassen ikke må ligge på et kompakt underlag, hvor fugten ikke kan slippe ud. Det er bedre for eksempel med en rammebund med formspændte lameller, fordi masonitplader og andre faste underlag kan give fugtskader, der på sigt kan vise sig som mørke skjolder af mug eller skimmel på madrassens underside. Bruger du en topmadras, skal du lufte den cirka fire gange om året. Den har ikke godt af at ligge i direkte sollys og naturligvis heller ikke i vådt vejr. Hvis du kan komme til det, er det en god idé at lufte hele madrassen nogle gange om året.

Share

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

(Required)

© 2015 glassbox.dk - Ansvarsfraskrivelse - Privacy Policy